Elk oog zal Hem zien

Gepubliceerd op 14 oktober 2024 om 19:20

De Hollywoodfilm Left Behind (2014), met Nicolas Cage in de hoofdrol, vertelt het fictieve verhaal van een piloot die tijdens een vlucht te maken krijgt met de plotselinge verdwijning van een deel van zijn passagiers. Het enige wat van hen overblijft, is een rommelig hoopje kleren op hun stoel. In de cabine breekt chaos uit: ongeloof, verwarring en paniek. Moeders raken in paniek omdat hun kinderen verdwenen zijn en worden hysterisch. Niemand kan uitleggen wat er gebeurt, hoewel sommigen geloven dat het iets met buitenaardse wezens te maken heeft. Later wordt duidelijk dat hetzelfde verschijnsel, op exact hetzelfde moment, wereldwijd heeft plaatsgevonden. Verkeer komt stil te staan, vliegtuigen storten neer en treinen ontsporen. De chaos is compleet.

De film is gebaseerd op de overtuiging dat, wanneer de Heer terugkeert, dit op een totaal onverwacht moment zal gebeuren. Alle christenen zouden dan, in een fractie van een seconde, naar de hemel worden opgenomen. Mensen die achterblijven, begrijpen niet wat er gebeurt, want zij zien de Heer niet. Het enige wat zij merken, is dat er plotseling en onverklaarbaar veel mensen verdwenen zijn. Dit wordt vaak aangeduid als de “opname” (Engels: rapture). Volgens de gedachte achter de film kan de opname elk moment plaatsvinden, zelfs vandaag nog. Er is geen enkele profetie die eerst nog vervuld moet worden.

Deze “opname-theorie” leidt men af uit 1 Thessalonicenzen 4:13-17. Dit gedeelte gaat inderdaad over de komst van de Heer en onze ontmoeting met Hem. Het klopt dat alle ware christenen op dat moment in het Vaderhuis worden opgenomen. Nu is het zo dat de komst van de Heer ook wordt beschreven in Mattheüs 24:37-41. Deze komst is zichtbaar voor iedereen op aarde, zoals blijkt uit de tekst. Maar, en dit is het verschil, volgens de "opname-theorie" gaat het in Mattheus 24 over een tweede, latere komst,  terwijl 1 Tessalonicenzen 4 een geheime komst van Jezus beschrijft, die zeven jaar eerder plaatsvindt. Dit verandert de betekenis van Mattheüs 24. De opname zou daarin niet aan de orde zijn. Het hoofdstuk zou ook niet voor christenen zijn bedoeld, maar voor Joden die na de opname nog op aarde achterblijven.

Dit is een bijzonder gekunstelde uitleg, omdat de onbevangen lezer van het evangelie van Mattheüs deze gedachtesprong nooit zou maken. Wie gewoon leest wat er staat begrijpt dat Jezus in Mattheüs 24 onderwijs geeft aan zijn eigen volgelingen. Dat waren degenen die enkele weken later de Gemeente zouden gaan vormen, christenen dus. Zou Hij zonder enige verduidelijking onderwijs over de toekomst geven dat niet voor henzelf zou zijn bedoeld? Dat is buitengewoon onwaarschijnlijk. Maar dit is niet het enige probleem.

De ontelbare menigte die in Openbaring 7:9-17 in de hemel voor Gods troon staat en die afkomstig is uit de grote verdrukking die door de Antichrist zal worden ontketend, zouden geen christenen zijn. Want alle ware christenen zouden al in de hemel zijn opgenomen voordat de Antichrist zich gaat manifesteren. De “oplossing” die men hiervoor heeft bedacht is dat er na de opname van de Gemeente een gigantische opwekking zal plaatsvinden op aarde, en dat vele miljoenen dan tot bekering zullen komen. Deze gelovigen zullen heftig worden vervolgd en velen zullen moeten betalen met hun leven. Ze komen uit alle volken en talen, maar zij behoren niet tot de Gemeente. Althans, volgens de “opname-theorie”, die meestal wordt aangeduid als het pretribulationisme (“pretrib”). Het punt is echter dat de Bijbel helemaal geen aanwijzingen geeft voor deze tweedeling.

Er zijn nog meer argumenten in te brengen tegen deze leer. Maar waar ik vandaag op wil wijzen is de onbijbelse gedachte van een geheime komst van de Heer.

1) Het eerste wat we in het boek Openbaring lezen over de komst van de Heer is dat ieder mens deze komst zelf zal kunnen waarnemen. Gelovigen en ongelovigen, waar ook ter wereld, zullen het zien wanneer Hij terugkomt.

‘ Hij komt te midden van de wolken, en dan zal iedereen hem zien, ook degenen die hem doorstoken hebben.  Alle volken op aarde zullen over hem weeklagen. Ja, amen’ – Openbaring 1:7

2) De Heer maakte duidelijk dat er veel valse messiassen zullen opstaan. Daarom gaf hij zijn discipelen een kenmerk waaraan zij zijn komst zouden kunnen herkennen en onderscheiden van die van een nepmessias. Dit kenmerk is dat zijn komst door de hele wereld kan worden waargenomen. Niet door een klein groepje mensen of in een beperkt gebied. Iedereen, overal, zal het zien.

‘Als iemand dan tegen jullie zegt: “Kijk, dit is de messias,” of: “Daar is hij,” geloof dat dan niet. Want er zullen valse messiassen en valse profeten komen, die indrukwekkende tekenen en wonderen zullen verrichten om ook Gods uitverkorenen zo mogelijk te misleiden. Let op, ik heb jullie dit van tevoren gezegd. Wanneer ze dus tegen jullie zeggen: “Kom mee, hij is in de woestijn,” ga er dan niet heen, of als ze zeggen: “Kijk, hij is daarbinnen,” geloof dat dan niet. Want zoals een bliksemschicht vanuit het oosten weerlicht tot in het westen, zo zal ook de Mensenzoon komen’ – Mattheüs 24:23-27

3) Wanneer komt er een einde aan de moeiten en onderdrukking van degenen die Jezus volgen? Paulus spreekt daarover met de broeders en zusters van de gemeente in Thessaloniki.

God is inderdaad rechtvaardig: Hij zal met uw onderdrukkers afrekenen door henzelf te onderdrukken en u, die nu onderdrukt wordt, samen met ons van alle last bevrijden wanneer Jezus, de Heer, vanuit de hemel verschijnt (apokalupsei). Dan komt hij in een vlammend vuur en omringd door engelen, door wie hij zijn macht manifesteert; dan straft hij hen die God niet erkennen en het evangelie van onze Heer Jezus niet gehoorzamen’ – 2 Thessalonicenzen 1:6-8

Onze bevrijding komt op het moment dat Jezus vanuit de hemel verschijnt. Hij komt met zijn engelen, in “vlammend vuur”, om diegenen te oordelen die het evangelie hebben afgewezen. Dit is de taal van Mattheüs 24, waar het gaat om een zichtbare komst. Dát is het moment van onze bevrijding. Niet eerder! Vergelijk ook 1 Petrus 1:13 en 1 Johannes 2:28, waar hetzelfde woord apokalupsis wordt gebruikt in verband met de komst van de Heer.  

 

Een volgende keer zullen we doorgaan op dit onderwerp en laten we zien hoe Paulus’ onderwijs in 1 Thessalonicenzen 4 en 5 naadloos aansluit bij het onderwijs van Jezus in Mattheüs 24.   

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.